Karangan Saya

Minggu lepas cikgu bahasa malaysia suruh saya dan kawan-kawan buat karangan sepanjang 120 pp.

"""
Tajuk  : Saya Sebuah Kereta 


     Saya sebuah kereta berwarna hijau terang. Saya ada 4 buah tayar. Tetapi saya ada lagi tayar di dalam tempat simpan barang di belakang. Tuan saya tidak sayang pada saya. Tuan saya duduk di dalam rumah tetapi saya kena duduk di tepi jalan. Tuan saya pun tidak pernah mandikan saya. Saya mandi bila hari hujan sahaja.


    Tuan saya selalu bawa saya pergi pasar. Lepas itu tuan saya pandu saya balik ke rumah. Tuan saya dan keluarga juga selalu naik saya untuk pergi jalan-jalan di bandar, taman, sekolah dan balik kampung. Dalam perjalanan balik kampung saya tidak larat untuk pergi laju sebab terlalu berat. Tuan saya ada anak ramai.


      Setelah banyak kali berjalan saya akan cepat penat. Tuan saya akan bawa saya pergi ke bengkel. Di bengkel, abang pomen akan keluarkan minyak warna hitam dari dalam enjin saya. Lepas itu abang pomen akan masukkan minyak yang berwarna kuning. Selepas itu saya akan lambat penat semula. 


     Setelah lama saya dipakai oleh tuan saya, saya telah dijual kepada seorang perempuan tua. Perempuan itu juga suka bawa saya pergi ke pasar. Tuan saya yang baru ini cat saya kepada warna merah jambu. Sekianlah kisah hidup saya sebagai sebuah kereta.

""""

Cikgu Aminuddin kata saya pandai sangat buat karangan. Terima kasih cikgu... terharunya.. churrpp churp...

2 comments:

  1. Hamim memang pandai buat karanganlah.Hamim sekolah kat mana?

    p.s: Panggil akak teacher ye kalau betul Hamim 8 tahun.(Masih tak percaya ni)

    ReplyDelete
  2. waaa padai erk buat karngn...

    akak pun dah lame xwt krngn cmni...
    teringat zaman skol2 dlu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...