Wonderpets - lambang kesetiaan dan bantuan ikhlas


by hakeR...

Hamim suka tengok kartun ni...

Banyak iktibar boleh kita ambil dari Wonderpet ni.

Pertama sekali, hero tidak semestinya hensem. Dalam kartun ni heronya semua comel.

Kedua. Kita kena bantu orang yang memerlukan dengan ikhlas. Kalau ikhlas segala bantuan yang kita bagi akan memberikan kebaikan kepada kedua-dua pihak. Iaitu orang yang dbantu dan kita yang membantu. Bantuan yang ikhlas akan menghilangkan perasaan berlagak, menambahkan semangat setiakawan dan kemungkinan besar kita akan dapat kawan baru yang akan ikhlas berkawan dengan kita.

Ketiga. Bila kita perlukan petolongan, minta lah.... minta pada orang yang boleh dipercayai. Dalam cerita wonderpet ni binatang tolong binatang la...

Keempat. Ni kira tersirat la ye... Pasukan yang memberi bantuan kena pastikan mereka mempunyai peralatan dan pengetahuan yang mencukupi. Fikir dulu apa nak buat kemudian tindak. Fikir ... dan tindak. Fikir dulu... dan tindak.. Tindak pun ada pecahan dia..Dapatkan peralatan yang mencukupi, pastikan ia selamat kepada penyelamat dan mangsa perlu diselamatkan.Kemudian baru proses pelaksanaan. Banyak orang miss fikir dengan bab 'selamat' tu. Safety First... ataupun Safety is paramount..

Kartun ni banyak positive value.. takde gaduh-gaduh. Saya pun suka tengok. Padahal dah tua dah....

2 comments:

  1. a ah... terlupa plak pasal kerjasama tu.. tu tema kartun ni sebenarnya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...